Брандирани резиденции в България: Какво предстои и как пазара се адаптира към интернационални инвеститори
Интервю с Борис Левтеров, съосновател и директор на New Norm Hospitality, за възможностите и предизвикателствата на брандираните резиденции у нас.
Разкажете ми за събитието.
Борис Левтеров:
„Branded residences“ е събитие, което организирахме, след като говорихме с редица инвеститори, които проявиха интерес към алтернативни жилищни сгради. В момента пазарът е изключително динамичен. С влизането на еврото се наблюдава повишен интерес към алтернативни инвестиции и активи, затова решихме да предложим нова концепция. В България има един-два проекта, които се отличават по този начин, и ние решихме да изпреварим разговорите и бизнеса, като зададем контекста на това какво представляват брандираните резиденции. Основните въпроси, на които търсим отговор, са: Трябва ли да правим брандирани резиденции? Готов ли е пазара? Можем ли да привлечем интернационални клиенти? Идеята ни е да разберем какво се случва в България и да положим основите на тази концепция, преди да се появят недоразумения или злоупотреби.
До какъв момент имате индикации дали това е приложимо у нас и как би се отразило влизането на България в еврозоната?
Борис Левтеров:
Още сме в началото на форума, но наблюдаваме, че липсва пълна отвореност на пазара към чуждестранни клиенти. За да се развият брандирани резиденции, е необходима не само добре брандирана сграда, но и силно развита дестинация и добра комуникация на пазара. За местния пазар тепърва трябва да изследваме потенциала, но знаем, че броят на брандираните резиденции в Европа ще се удвои до 2030 г. Следователно пазар има, и въпросът е как България може да се включи в този интернационален сегмент.
Какви са ползите от брандираните резиденции в страните, където вече ги има?
Борис Левтеров:
Има няколко вида брандирани резиденции. Например лайфстайл брандирани резиденции в Дубай, където марки от модната индустрия и дори футболни отбори създават свои проекти. Философията на бранда предоставя на хората готов завършен начин на живот. Ползата е и финансова – цените могат да са с над 30% по-високи. В хоспиталити сегмента брандираните резиденции включват всички хотелски услуги – СПА, ресторанти, услуги за домакинството – осигурявайки на обитателите комплексна услуга.
Какво предстои да покаже програмата на събитието и какви теми ще бъдат разгледани?
Борис Левтеров:
Покриваме ключови аспекти като финансиране, движение на капитала, дизайн и архитектурни особености. Особено внимание отделяме на архитектурата преди брандираните резиденции и как самият бранд влияе върху архитектурната концепция. С други думи, разглеждаме четирите основни дейности при създаване на брандирани резиденции.
Едно от най-важното е финансирането. Как българските институции ще се адаптират и биха подкрепили това?
Борис Левтеров:
С много диалог и информираност. Темата все още е нова, затова е важно институциите да могат да се включат в разговора. За щастие, някои институции вече са ангажирани и ще участват активно в обсъждането.
Как оценявате значението на събитието и неговата роля в пазарното развитие?
Борис Левтеров:
Събитието ще бъде изключително полезно, защото най-големият дефицит в България е информираността. Липсва информация и контекст за този сегмент. Целта ни е да съберем всички участници – архитекти, дизайнери, инвеститори, адвокати – на една маса, за да могат да разберат контекста и да работят по-ефективно заедно. Уверен съм, че ползите ще бъдат значителни.
Даяна Каназирева: OKOL Lake Park налага нов модел в луксозните имоти, хотелиерството и устойчивото строителство
Директорът „Проектово развитие, маркетинг и продажби“ в OKOL Lake Park коментира тенденциите в строителството, недвижимите имоти, хотелиерството и брандираните резиденции в България
Брандираните резиденции изкачват пазара на ново ниво
Арх. Цветан Петров: „Пазарът е узрял и е готов за този тип проекти – време е да започнем“
Брандираните резиденции като устойчива инвестиция с върховна стойност за потребителите
Арх. Елица Панайотова е панелист и модератор на форума Branded Residences: Blueprints for Capital and Design съответно в панела за създаване на добавена стойност, чрез името на бранда и този за дизайнерската визия като част от бизнес стратегията в недвижимостите