Вдигат наемите на търговски помещения
В момента се изграждат около 163 000 кв. м търговски площи, а други 230 000 кв. м са в процес на планиране

В последното тримесечие на годината предлагането на новооткрити търговски площи у нас остана сравнително ограничено. Новозавършените обеми в периода октомври-декември бяха 18 000 кв. м., пише www.pariteni.bg
Това е резултат от финализирането на два търговски парка в Пловдив и Плевен, разширяването на вече съществуващ обект във Велико Търново и частичното завършване на различни обекти във Видин, Русе и Добрич. Така новите търговски площи за цялата 2024 г. достигаха 73 000 кв. м, което е съпоставимо с отдаваемата площ на втория най-голям мол у нас. Това се посочва в анализа на консултантската компания за бизнес имоти Cushman&Wakefield Forton.
„Макар да изпращаме една сравнително спокойна, от гледна точка на активността, година, очакванията ни за следващите месеци са за ръст в динамиката. Налице са сериозни обеми нови площи, които са в процес на планиране или изграждане, в сегмента на ритейл парковете. През 2024 г. обемът на техните отдаваеми площи се разшири до 70% от този на търговските центрове.
Тепърва ще ставаме свидетели на разгръщащ се потенциал и възможности на този тип обекти”, коментира Явор Костов, управляващ партньор на Cushman&Wakefield Forton.
По данни на компанията, в момента се изграждат около 163 000 кв. м търговски площи, а други 230 000 кв. м са в процес на планиране. Към края на 2024 г. общият обем на търговските площи в страната възлиза на 1,39 млн. кв. м. В рамките на този обем без промяна остават площите в търговските центрове – 811 000 кв. м. На този фон обемите в търговските паркове растат с 13% на годишна база, достигайки 577 000 кв. м.

Сравнително силно е търсенето през последното тримесечие на 2024 г., посочват от Cushman&Wakefield Forton. Около 85 нови магазина бяха открити през периода в търговските центрове и паркове на фона на 89 в предходната година. Като реална площ новооткритите обекти възлизат на 35 000 кв. м, поравно разпределени между парковете и моловете. През тримесечието на пазара влязоха два нови ключови играча - HalfPrice и Foot Locker, които откриха своите първи магазини в търговски центрове в София и Бургас.
Делът на свободните площи в края на тримесечието остана доста скромен - под 5%.
Това рефлектира в ръст на наемите на първокласни площи в моловете до 43 евро/кв. м и съответно 12.5 евро/кв. м в ритейл парковете, като перспективата е за допълнително покачване в следващите 6 месеца. В същото време доходността от първокласните площи се понижава до 7.5% в търговските центрове и парковете, като се очаква стабилизиране в бъдеще.
Заместник-министър Ренета Колева връчи призове на отличени компании на годишните награди на Камарата на строителите
Три проекта по Европейската градска инициатива търсят свои трансферни партньори
Трансферните партньори получават специален фиксиран бюджет (EUR 120 000 ЕФРР еднократна сума) и съфинансиране (EUR 30 000; собствен принос)
Пазарът на недвижими имоти в България "замръзна" на миналогодишните равнища
Изключение са големите градове, където има ръст на броя на сделките, както и морските градове Варна и Бургас