1. Начало
  2. На фокус
  3. Какви разходи да предвидите преди да решите да купувате или продавате имот

Какви разходи да предвидите преди да решите да купувате или продавате имот

Разходите са свързани с оценка на имот, данъци, такси, комисиони и консултации

Какви разходи да предвидите преди да решите да купувате или продавате имот
  1. Ако сте купувач:

Първите разходи, които ще имате, са доста незначителен на фона на останалите, но все пак е редно да ги споменем:

  • между 150 и 200 лв. за оценка на имота. Това е само в случай, че участва банка кредитор и покупката е чрез ипотечен кредит.
  • 10-30 лв. за Удостоверение за Тежести. Много купувачи си мислят, че този документ е задължение на продавача, но това не е така. Първо трябва да се знае, че това не е от задължителния набор документи за изповядване на сделката. Ако използвате ипотечен кредит, банката ще Ви задължи да го предоставите, като в него трябва да е описана историята на имота за 10 години назад. Ако използвате брокер, това със сигурност трябва да е включено в услугата.

БНБ въведе ключови ограничения върху жилищните кредити

Следващите разходи, които трябва да си предвидите, са разходите по прехвърлянето на имота:

  • 3% от стойността е местният данък (за София) по придобиването. Този данък може да варира в различните населени места.
  • Между 1% и 1.5% (средно) са нотариалните такси и таксите към АВ. Тук много зависи дали ще използваме и ипотечен кредит. В случай, че покупката ни е с ипотечен кредит, то тези разходи са в горния диапазон. Тези такси зависят от стойността на имота и от конкретния нотариус, който сте избрали.
  • Ако използвате агент на недвижими имоти, е добре да си предвидите:
    3% без ДДС, комисион. В някои случаи брокерите работят и без комисион, но това е за конкретни оферти. В повечето случаи, ако ги наемете да търсят специално за Вас, то това ще Ви струва около 3% от стойността на имота, който ще изберете. С правилния брокер можете да спестите доста време и усилия, затова ако сте решили да използвате такъв, е добре той да бъде препоръчан или добре проучен.
  • Ако използвате юрист, разходите могат да варират според неговия хонорар. Тук цените започват от около 70 лв. на час за консултация (за София) и в зависимост от сделката изготвянето на договорите и т.н. могат да достигнат 1000 лв. (това е максимумът в средностатистическите сделки в София, но винаги може да е повече или по-малко). В много голяма част от случаите наемането на юрист за имотна сделка е безсмислено. Ако използвате брокер, юридическите консултации би трябвало да са Ви включени в цената на услугата. Също така, ако купувате имот чрез ипотечен кредит, юридическият отдел на банката ще провери всичко.

 

Какво се случва с имотите в България, Полша, Румъния и Чехия

2. Ако сте продавач:

  • В случай, че използвате агент, трябва да си предвидите 3% без ДДС от продажната цена (това е масовият процент в повечето случаи).
  • Между 40 и 100 лв. за документи. Цената зависи от това дали ще поръчате документите бързо или с нормални поръчки. Разбира се, може да имате и допълнителни разходи в зависимост от естеството на сделката, понякога даже документите могат да достигнат и до 400-500 лв. Но в най-общия случай нещата изглеждат така:
  • Кадастрална схема: 20 – 40 лв.
  • Данъчна оценка 10 – 34 лв.

Семейно положение – 10 лв.

 

Източник: www.delta3analizi.com