Какви разходи да предвидите преди да решите да купувате или продавате имот
Разходите са свързани с оценка на имот, данъци, такси, комисиони и консултации

- Ако сте купувач:
Първите разходи, които ще имате, са доста незначителен на фона на останалите, но все пак е редно да ги споменем:
- между 150 и 200 лв. за оценка на имота. Това е само в случай, че участва банка кредитор и покупката е чрез ипотечен кредит.
- 10-30 лв. за Удостоверение за Тежести. Много купувачи си мислят, че този документ е задължение на продавача, но това не е така. Първо трябва да се знае, че това не е от задължителния набор документи за изповядване на сделката. Ако използвате ипотечен кредит, банката ще Ви задължи да го предоставите, като в него трябва да е описана историята на имота за 10 години назад. Ако използвате брокер, това със сигурност трябва да е включено в услугата.
Следващите разходи, които трябва да си предвидите, са разходите по прехвърлянето на имота:
- 3% от стойността е местният данък (за София) по придобиването. Този данък може да варира в различните населени места.
- Между 1% и 1.5% (средно) са нотариалните такси и таксите към АВ. Тук много зависи дали ще използваме и ипотечен кредит. В случай, че покупката ни е с ипотечен кредит, то тези разходи са в горния диапазон. Тези такси зависят от стойността на имота и от конкретния нотариус, който сте избрали.
- Ако използвате агент на недвижими имоти, е добре да си предвидите:
3% без ДДС, комисион. В някои случаи брокерите работят и без комисион, но това е за конкретни оферти. В повечето случаи, ако ги наемете да търсят специално за Вас, то това ще Ви струва около 3% от стойността на имота, който ще изберете. С правилния брокер можете да спестите доста време и усилия, затова ако сте решили да използвате такъв, е добре той да бъде препоръчан или добре проучен. - Ако използвате юрист, разходите могат да варират според неговия хонорар. Тук цените започват от около 70 лв. на час за консултация (за София) и в зависимост от сделката изготвянето на договорите и т.н. могат да достигнат 1000 лв. (това е максимумът в средностатистическите сделки в София, но винаги може да е повече или по-малко). В много голяма част от случаите наемането на юрист за имотна сделка е безсмислено. Ако използвате брокер, юридическите консултации би трябвало да са Ви включени в цената на услугата. Също така, ако купувате имот чрез ипотечен кредит, юридическият отдел на банката ще провери всичко.
2. Ако сте продавач:
- В случай, че използвате агент, трябва да си предвидите 3% без ДДС от продажната цена (това е масовият процент в повечето случаи).
- Между 40 и 100 лв. за документи. Цената зависи от това дали ще поръчате документите бързо или с нормални поръчки. Разбира се, може да имате и допълнителни разходи в зависимост от естеството на сделката, понякога даже документите могат да достигнат и до 400-500 лв. Но в най-общия случай нещата изглеждат така:
- Кадастрална схема: 20 – 40 лв.
- Данъчна оценка 10 – 34 лв.
Семейно положение – 10 лв.
Източник: www.delta3analizi.com
Средната цена на жилищата във Великобритания през октомври е била 265 738 лири
Това представлява понижение спрямо септември, когато тя е била 266 094 лири
Пазарът на недвижими имоти в България "замръзна" на миналогодишните равнища
Изключение са големите градове, където има ръст на броя на сделките, както и морските градове Варна и Бургас
БHБ зaбpaнявa финaнcиpaнeтo нa имoти c нaд 85% ĸpeдит и дo 50% внocĸa
Изискванията влизат в сила от 1 октомври 2024 г.