Ас. инж. Бисера Иванова: Възможностите пред студентите на геодезическия факултет са много
Комбинативното мислене и адаптивността към новите технологии правят студентите привлекателни за бизнеса кадри

Ас. инж. Бисера Иванова е преподавател в Геодезическия факултет на УАСГ, катедра "Устойчиво земеползване и управление на имоти". Разговор на позитивите в професията на геодезиста:
- Има ли интерес към геодезията като специалност?
Има интерес, за жалост децата, които не идват от строителни техникуми, не знаят какво е геодезия. Аз също произлезвам от езикова гимназия, не знаех какво е геодезия. Случайно попаднах тук, но това беше най-хубавото нещо, което направих.
Наистина е една прекрасна специалност, която дава изключително много възможности. Както казваме на студентите си, те са първите, които стъпват на един строителен обект и последните, които ще тръгват от него. Но разбира се, това е една много малка част от тяхната работа.
Освен по строителни обекти, в екип с всички останали инженери завършващи нашия университет, те могат да се реализират и в проектирането, проектирането на общи устройствени планове, различни планове и стратегии, които са чисто управленски и много други специфични направления, като например лазерно сканиране за опазване на архитектурни паметници, оценка на недвижими имоти, картографиране. Възможностите са много.
В нашия факултет има пет катедри, фотограметрия и картография, висша геодезия, геодезия и геоинформатика, устойчиво земеползване и приложна геодезия, които предлагат различни дисциплини. Студентите преминават през обучение пет години, запознават се със всяко едно от тези направления, съответно, за да разберат къде е техния интерес, тяхната сила и къде да насочат своята реализация.
- Вие как ще опишете работата си в практиката?
Практиката е много интересна. Разбира се, има трудности, както във всяка една друга професия, но аз лично смятам, че знанията, които съм получила в университета, са изключително фундаментални, комбинативни. Не е толкова за изчисление на някоя формула, за построяване на някоя задача, а това, каквото и да ми се случи в живота, като проблем, да знам как да го реша, откъде да намеря информация към кого да се обърна. И това смя да твърдя, че именно тук от моите преподаватели съм го научила и се старая аз също да уча на това студентите.
- Каква е методологията на вашата работа?
Работим по научно-изследователски проекти, разбира се, и практически такива, в които се тръгват една теоретична основа и вече в зависимост от спецификата се търсят конкретните методи за решаване.
- Бизнесът какви възможности дава на обучаващите се?
В процеса на обучение студентите имат възможност за множество събития и множество срещи с представители на бизнеса, които, за моя изненадът са изключително отворени към завършващите.
Има много стажански програми, те директно идват в университета, вземат студенти, обучават ги. И съм чувала от представители на бизнеса, че предпочитат да работят с млади хора, тъй като те са много по-адаптивни. Много по-лесно могат да влязат в новите технологии, тъй като специално геодезията това е една профессия, в която новите технологии настъпват изключително бързо. Много преди ние обикновените хора, да се запознаем, например с дрона с който се снимат видеа, всъщност вече е бил интересна част от геодезическата практика.
Комбинативното мислене и как да се справят с различни задачи, в крак с новите технологии е пътят към успеха.
С промени в Закона за кадастъра и имотния регистър гражданите и бизнесът спират да са „куриери“ на документи между институциите
Администрации, съдебни органи, лица с публични функции и организации, предоставящи обществени услуги, вече няма да изискват от гражданите и бизнеса скици на имотите и други хартиени документи
5 важни неща, които трябва да знаете за монтажа на къщи от дървени трупи
Дървените къщи са уникални във всичко – от външния вид,през строителен процес до обзавеждането
УАСГ сред водещите университети по субсидии за 2024 г. – акценти от националния форум за висше образование и наука
УАСГ беше класиран в първа група по размер на субсидии, получени по новата методика за качество на обучението и реализация на пазара на труда